2012. június 12., kedd

Meséim Ritának

Rita újabban nehezen alszik el, én pedig mesélek neki. A könyvek is jók, de sokkal jobban szeretem a személyre szabott, rögtönzött meséket. Erre is képtelen voltam agyonszedálva, az első csikorogva ment, de legalább tagoltan, artikuláltan ejtettem a szavakat. Node elég hamar belelendültem. Kísérletként indult, mert anno én is azokat a meséket szerettem a legjobban, amiket apám talált ki nekem. Apámmal akkoriban még minden jó volt, és én bármit is érzek azóta iránta, azokat a boldog élményeket amiket tőle kaptam, soha, soha nem akartam nem átvinni a saját gyerekem nevelésébe. Ilyen a rögtönzött, saját mese is. 

Rita kedvenceit lopom bele, sokszor általa is már ismert figurákkal. Tegnap egy halastó életében jelent meg Dalma, a polip (a narancssárga plüsspolipját a legújabb Micimackó részek után a narancssárga hajú Dalmáról nevezte el.) Kiderült, hogyan került "Dalmára" virág, ezt Kukkbéka szedte neki. Talán leírom ezeket, még nem felejtem el. A spontán mesélést kissé nehéz utólag rögzíteni. Nagyon jó, hogy bele lehet szőni óvatosan oktató elemeket. A szereplők udvariasan köszönnek egymásnak, megosztják játékaikat, megkérdezik új társuk nevét, de nem kell zsúfolni, ne vesszen el a mese. Különféle kis konfliktushelyzetben leküzdik félelmeiket, a játékos elemek segítségével felismerik, hogy miért fontos aludni, fogat mosni (minél több répát lehessen enni egészséges éles fogacskákkal Rita esetében, aki imádja a répát). Ma hozta az egyik képes állatos könyvét és nyuszit választotta. Mivel neki nyuszi "Micimacóból" ismert, így ezen a vonalon haladtam tovább. Ez nem kerülne be a gyűjteményembe, mert nem saját, de azért nagyon élvezte és szépen elaludt. 

Egyébként erre szerintem a legtöbb szülő képes lenne, ha nem tud teljesen önálló mesét kitalálni. Van egy kész modulja, mint pl. nekünk az említett Micimackó, akár jegyzetelhet is pár mondatban előre megszabva a történet fő elemeit, amiket már csak ki kell töltenie. Ezzel elkerüli azt, hogy belegabalyodjon saját történetébe, vagy, hogy túlságosan hosszúra nyújtsa azt. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése